piątek, 1 lutego 2013

Muzeum Historii Kielc ma 5 lat- bez adresu...

Pierwszy wizerunek herbu Kielc ?
   Muzeum to miejsce- świątynia przeznaczona muzom, greckim bóstwom sztuki. Muzeum to także rodzaj starożytnych ośrodków naukowych, z których najsławniejszym był założony przez Ptolemeusza I Sotera około roku 280 p.n.e. w Aleksandrii. A historia to wiedza zdobyta poprzez badanie. Cóż zatem napisać o Muzeum Historii Kielc, które właśnie dziś obchodzi 5 urodziny ? 
    Z tej okazji ukazało się wiele relacji m.in. Polskiej Agencji Prasowej, Wrót Świętokrzyskich Gazety.pl Kielce, Naszych Kielc....  A ja, jak zwykle, po swojemu. Bo akurat to muzeum wywołuje (nie tylko u mnie) zainteresowania, o których siebie nie podejrzewałem...

Na wstępie jubileuszowej uroczystości dyrektor muzeum dr Jan Główka przedstawił dokonania placówki i ostatnio pozyskane eksponaty...



.... o których wspominają cytowane relacje....
...a ja oddałem się wspomnieniom, bowiem nieoczekiwanie stałem się stałym bywalcem muzeum....
Spotkania pod hasłem "Kieleckie CV"- życiorys miasta od pierwszej osady- w środowe wieczory pasjonujące
... od pierwszych naczyń używanych przez naszych przodków...

... od pierwszych planów Kielc miedzy Małym polem (z lewej) a Wielkim polem (z prawej)...
... z dokładnymi objaśnieniami prowadzącego spotkania Krzysztofa Myślińskiego...

... z odniesieniami do czasów współczesnych....
... wyjaśnieniami symboliki herbu Kielc...
... pierwszych rysunków miasta....
... to chyba symbol pierwszego rowerzysty.....

... wiekowych rysunków.......
... i ksiąg...


Dużym zainteresowaniem cieszą się także plenerowe akcje "Wózek z historią" w kolejnych osiedlach Kielc >>> zobacz relację CK z Szydłówka i Sadów....
Przedwczoraj, na kolejnym wieczorze w muzeum uległem fascynacji....srebrnymi  łyżeczkami



.... o których pan Krzysztof opowiadał z pasją....
... a pasja udzieliła się zebranym...

... wystarczyło spojrzeć na plombę i ornamenty, by wiedzieć z jakiego wieku, kraju, wytwórni  pochodzą...
Potem było o malarstwie kielczan: o błędach na obrazie Karczówki, o historii portretu Mieczysławy Ćwiklińskiej...

...po raz kolejny wieczór w muzeum wywołał (nie tylko u mnie) zainteresowania, o których nie miałem pojęcia....
Obejrzyj relację z jubileuszu Internetowej Telewizji Kielce

Ja pytałem o najciekawszy eksponat muzeum....



... i przy świadkach usłyszałem, że jest nim... Krzysztof Myśliński
... a ponieważ obiecałem sobie dokładnie go obfotografować, odszukałem zdjęcia, gdy prezentował ryciny ilustrujące pracę górników wydobywających galenę (rudę ołowiu) na kieleckiej Karczówce
wersja CK
wersja muzeum
    Z okazji jubileuszu chciałbym napisać coś pożytecznego, ale w temacie historii nie czuję się kompetentny. To może odniosę się do głównej strony internetowej muzeum, będącej jego wizytówką. Ta dzisiejsza (z 1 lutego < po lewej), tak jak inne ze wszystkich poprzednich dni, wydaje mi się... pomieszaniem z poplątaniem. Aktualności rozpoczynają się tu od imprez 4 i 6 lutego, po czym są zapowiedzi na 30 stycznia, potem 1 lutego (dziś), następnie 2 lutego i znowu styczeń. Ze strony głównej nie dowiadujemy się nic więcej. Nie zmieniając układu trójdzielnego przerobiłem stronę główną na bardziej przejrzystą, informującą także o wystawach (po prawej >). Aktualności są po kolei: 1,2,4,6 luty.. a to o co było w styczniu i minęło- do archiwum aktualności trafiło.*** Po tygodniu strona Muzeum zaczęła się zmieniać...
wystawy czasowe
     Powyższy zabieg wydaje mi się potrzebny także z powodu słabo wyeksponowanych wystaw czasowych. Oto na poświęconej im podstronie (po prawej) dowiadujemy się, że : "W dniu 18 stycznia 2013 r. tylko ? Muzeum Historii Kielc zaprasza na wystawę „Bohaterom 1863 r. w hołdzie" . Dopiero na samym dole niepozorny dopisek: "14.12 o godz. 17.00 odbyło się uroczyste otwarcie wystawy „Kielce w PRL-u”. Bez określenia- do kiedy? Bez żadnej ilustracji... A jest to przecież wciąż eksponowana, bardzo ciekawa wystawa. I tak jest od 5 lat z zapowiedziami wszystkich wystaw i wydarzeń... pora to zmienić... zachęcić do przyjścia. Gdzie ?
informacja dla zwiedzających
  Uwag do internetowej wizytówki muzeum- podstawowego źródła informacji o jego działalności- jest więcejChoćby ta, że ani na stronie głównej, ani na tej zatytułowanej KONTAKT - INFORMACJE DLA ZWIEDZAJĄCYCH (< po lewej) nie ma podanej podstawowej informacji- gdzie mamy szukać Muzeum Historii Kielc? Krótkiej: ul. Leonarda 4 (można ją znaleźć dopiero w zakładce DANE ADRESOWE). 
Przeszedłem cały deptak: od dworca PKP do Kieleckiego Centrum Kultury - pośród wywołujących oczopląs reklam- i dopiero przy ruchliwym skrzyżowaniu ul. Zagórskiej ze Źródłową zauważyłem tabliczkę wskazującą kierunek do muzeum...
... wobec czego stojący w holu muzeum drogowskaz symbolicznie przeniosłem na Rynek,  gdyż wydaje mi się, że podobnie jak w innych miastach, tego typu informatory powinny stać w centrum
*** dopisane 7 lutego:

Na kolejnym spotkanie z cyklu "Kieleckie CV" zabrakło miejsc (to zdjęcie drugiej godziny oglądania i słuchania...) wobec czego następne ma być w większej sali- a gdy i ta okaże się za mała to na dużej scenie pobliskiego  KCK....
... także kolejarskie pamiątki wzbudzały zainteresowanie...

Symboliczne zestawienie: internet w holu muzeum (na monitorze muzealnego komputera można tez oglądać CiekaweKielce.pl)... cieszmy się, że dostęp do historii Kielc może mieć każdy, zawsze i wszędzie...
Przez kilka dni strona główna Muzeum Historii Kielc zmieniła się na ciekawszą- z uwzględnieniem urodzinowych sugestii CiekawychKielc.pl- co prowokuje mnie, aby strona CK jeszcze ciekawiej służyła edukacji historycznej, toteż...
    Zakupiłem nowość- opracowane przez Muzeum "Kalendarium historii Kielc". O tyle ciekawe, że choć daty historyczne są na muzealnej podstronie KALENDARIUM DZIEJÓW KIELC czy w Wikipedii pod hasłem  HISTORIA KIELC oraz Oficjalnej Stronie Miasta a także dziesiątkach  innych (w tym ...niepoważnie), to zakupiona księga podaje dokładne daty np. co się działo 10 lutego 1260 roku! taka dokładność pobudza wyobraźnię... I właśnie dlatego w codziennie publikowanym na stronie CiekaweKielce.pl kalendarium wydarzeń będą pojawiać się także daty historyczne, jak zwykle z niebieskimi, aktywnymi odnośnikami (linkami) do szerszych opracowań.
      Pierwszą dokładna datą konkretnego wydarzenia podaną w "Kalendarium historii Kielc" - nie licząc dat urodzin i zgonów- jest właśnie data 10 luty 1260 roku. Oto dokładnie 753 lata temu w okolicach Kielc i Chęcin grasowały hordy tatarskie podążające na Kraków <<< kto kliknie na wyróżniony niebieksim kolorem odnośnik (link) ten może poznać szczegóły II najazdu mongolskiego na Polskę. W ten sposob zaglądający na stronę CK dowiedzą się przy okazji  np. którego dnia nad Kielcami pojawiły się chmary szarańczy, kometa, zorza polarna, pierwszy balon z załogą, którą zaaresztowano... Kiedy pojawił się pierwszy cyklista (i co spowodował...), samochód, elektrownia, kino...
   Wspomniane Kalendarium kończy się na dacie wielkiej bitwy pancernej o Kielce 15 stycznia 1945 r- i właśnie temu wydarzeniu poświęcony będzie kolejny Wózek z historią, który w najbliższą niedzielę tj. 10 lutego (tak się złożyło > dokładnie w 753 rocznicę "wizyty tatarów") zaparkuje na kieleckim Rynku (w godz.11-15). Tak oto historia Kielc zatoczy ośmiowiekowe koło...  
Muzeum zatoczyło ośmiowiekowe koło wózkiem historii, a ja rowerem > nakręciłem też wideo >>> bitwa i jej cz. 2
kk

1 komentarz:

Artur Miłobędzki pisze...

Krótko, acz żartobliwie podsumowując, to historycy raczej nie byli dobrymi specjalistami od promocji ... ale są też dobre przykłady do naśladowania, jak Muzeum Powstania Warszawskiego, które na frekwencję nie może narzekać.